lördag 17 januari 2009

Sjukt vig?Är du överrörlig?

Är du överrörlig? då kan du vara överrörlig. Var tionde svensk lider av överrörlighet. Ofta leder detta till värk i nacke, axlar, rygg, höfter och knän. - Det här är en dold grupp smärtdrabbade, säger läkaren Jan Nowak. Överrörlighet kan göra att man vrider lederna i extrema ytterlägen, och exempelvis kan vända knän eller armbågar lite grann åt fel håll. Det finns ingen naturligt "stopp".
Överrörlighet kan vara en fördel i olika sporter, som gymnastik. Men det är också vanligt att det ställer till med problem, att man får ont i kroppen. De flesta som drabbas är kvinnor..Testa dig här

Jag har också problem med detta,men det var också en fördel när jag var yngre eftersom jag var väldigt vig i gympan och vid andra tillfällen. Däremot fick jag problem under mina graviditeter då jag fick ont i ryggen. Jag har också haft problem med att axlarna som har hoppat ur led och fick operera den ena. När man är överrörlig är det viktigt att träna för att stabilisera lederna. Om jag inte gör det får jag värk i axlar och rygg,






3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att läsa. Jag är också överrörlig, riktigt mycket tydligen. Har mest problem från nacken men även ont av och till i en del andra leder. Inte kul men jag tröstar mig med att det tine är farligt/dödligt i alla fall. /Marina

Anonym sa...

Tack för intressant läsning, är själv mycket överrörlig vilket även mina barn fått ärva. Yngsta kille är så pass överrörlig att han får ha speceilla skor, fotstöd och ledstöd och tom. rullstol om vi ska gå längre stäckor för att slippa värk och uttröttning.
Ruggigt drygt är det att överrölighet oftast sveps förbi som en lätt åkomma vilket det inte alltid är.

Kaktusblomman sa...

Hej!

Hjälper det inte att träna upp musklerna så att de håller ihop lederna bättre. det gör det för mig i alla fall. Jag får mindre ont i axlar och rygg om jag tränar.

Hälsningar

Kaktusblomman