måndag 16 februari 2009

Djävulsklo bra mot rygggsmärta

Enligt flera artiklar bl a denna i Aftonbladet är Djävulsklo, eller Helaflex, som naturmedlet heter bra mot smärta och stelhet. Effekten ska vara jämförlig med Vioxx ( som numera är förbjudet). Det är något svagare än diklofenak, om jag inte minns fel?

Forskarna på det välrenommerade Cochrane-institutet i Storbritannien har sammanställt alla studier som gjorts på området. Högst kvalitet höll studierna på djävulsklo. Det är en växt från Afrika där man använder rotknölarna i medicinskt syfte. De verkar inflammationsdämpande och lindrar smärta.En daglig dos på 50 eller 100 milligram räckte i studierna för att försökspersonerna skulle slippa sin värk. Däremot håller jag inte med om det som står i artiklen om vad som inte hjälper mot ryggsmärta:

- Både akupunktur och särskilda ryggövningar, t ex pilates och yoga har mycket god effekt. Jag har sluppit min ischias ,som jag haft i 20 år, med hjälp av akupunktur.

- Sträckbehandling, t ex vippbräda funkar också jättebra om man vill sträcka ut ryggen och avlasta diskerna.

- Korsett med kardborreband är bra om man tex ska åka bil längre sträckor eller gå på stan länge.

Jag har i alla fall köpt Helaflex och ska testa det. Återkommer med rapport.

Läs mer: Se mitt tidigare inlägg om naturmedel

Andra bloggar:

Inga kommentarer: