onsdag 4 februari 2009

Kloning till Foppa hade förkortat väntetiden i VG

Många har nog liksom jag, funderat över vad som styr väntetiderna och hur man prioriterar mellan olika patienter och grupper. På Västra Götalands Regionens webplats kan man läsa om hur prioriteringar görs. Tyvärr ser vekligheten helt annorlunda ut.Jag tillhör prioriteringsgrupp 1 (kronisk sjukdom/ risk för invalidisering) och angelägenhetsgraden är 3 eller 4. Men varför får jag då vänta ett år på en röntgenundersökning och kanske lika länge på operation av min rygg?

Hade jag varit känd idrottare, som tex Peter "Foppa" Forsberg hade jag fått en gräddil in till ortopeden på nolltid. Det strider mot regeln om människors lika värde. Men har man sjukersättning är man inte högt prioriterad varken när det gäller vård eller rehabilitering.

Prioriteringsgrupp I
• Vård av livshotande akuta sjukdomar
• Vård av sjukdomar som utan behandling leder till varaktigt invalidiserande tillstånd eller till för tidig död
• Vård av svåra kroniska sjukdomar
• Palliativ vård och vård i livets slutskede
• Vård av människor med nedsatt autonomi

Prioriteringsgrupp II• Prevention
• Habilitering/rehabilitering

Prioriteringsgrupp III
• Vård av mindre svåra akuta och kroniska sjukdomar

Prioriteringsgrupp IV
• Vård av andra skäl än sjukdom eller skada.

Angelägenhetsgrad.
Patienten befinner sig i ett tillstånd som om vårdinsats inte görs medför:
1. omedelbart livshot
2. risk för mycket allvarlig skada, för tidig död, betydande invaliditet och
outhärdlig situation
3. risk för allvarlig skada, bestående men eller mycket låg livskvalitet
4. risk för förväntad försämring/ejvidmakthållen funktion-ADL-nivå
5. risk för betydande olägenhet, ökad sjuklighet,förlängd sjukdomsperiod, sänkt livskvalitet
6. risk för olägenhet, försämrad hälsoupplevelse eller icke optimal livskvalitet
7. sannolikt ökad risk för skada, bestående men eller låg livskvalitet
8. möjligen ökad risk för sjuklighet, försämring av funktionsnivå eller livskvalitet
9. risk för sänkt livskvalitet enligt patientens uppfattning och vetenskap och beprövad kunskap inte motsäger detta
10. ingen risk för ökad sjuklighet, försämrad funktionsnivå eller försämrad livskvalitet.







Intressant

3 kommentarer:

oumberligating sa...

Hej Peter Olofsson! Har skrivit förut på kommentarer på din verkligt fina, genomarbetade och kloka sida. Skrive just nu själv ifrån min dragsida som jag kallar den till www.jernsaxen.bloggspot.com där jag själv funderar kring fysisk smärta och problematiken kring dessa frågor, inte riktigt i den form som du gör så utmärkt, utan min blogg var mest en förfrågan om det behövdes en Smärtförening i sverige då SSF inte verkade fungera vid start tillfället och vid den tidpunkten kände jag precis som nu så ville jag engagera mig i den frågan på något vis, som frisk anhörig till en svårt smärthandikappad, dvs min fru.
Fast jag tydligt skrivet eftt flertalgånger att bloggen bara är en förfrågan och ett öppet forum tills det eventuellt fanns något bättre så var det personer här på nätet som hängde upp sig på "riktiga skitsaker" bl a att bloggen och min hjälp blogg tog för stor plats, men om man ska nå ut då går det inte bara att sitta och "gnälla" på sin kammare. Sökte bl a sponsorer och de krävde i princip att det finns en tydlig person bakom. Nu har jag iallafall byggt upp ett kontaktnät på cirka 300 personer så lite har jag åstakommit. Men nu har jag fått in massor med material från olika föreningar som funnits under åren och nu dristar jag mig att säga att många verkligen förstör för både sin egen skull och andras, som hobbybeteéndevetare så blir det extra intressant när jag möter människor som raser mer än de bygger upp. Ja, det här var en liten fundering, ha det bra mvh från Peter Olofsson.

Kaktusblomman sa...

Hej!

Min erfarenhet är att Svenska Smärtföreningen (SSF)inte har så mycket verksamhet fastän de har en flashig hemsida och tidning. Det verkar mest vara en lobbyorganisation för läkemedelsindustrin, som stöder dem ekonomiskt. Man får heller inte veta vilka som sitter i styrelsen och om det är en demokratisk förening med medlemsmöten, årsmöte osv. Se här t ex http://www.dsign.itc.se/ssf/tidning/0404/37-40.pdf.

Hälsningar

Kaktusblomman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.