torsdag 12 mars 2009

Känner mig som en zombie av gabapentin

Gabapentin, som jag tar sedan en vecka tillbaka har bra effekt på smärtan och jag sover bättre, men tyvärr är biverkningarna är inte så trevliga. Jag känner mig som en zombie , dåsig och yr. Mina ben är som bly och jag är torr i munnen och har svårt att fokusera blicken (läsa) och skriva. Det låter väl inte så trevligt?

Jag gick i alla fall ut en sväng igår eftermiddag, men kunde knappt ta mig runt och det kändes som om jag var i fyllan (ataxi). Nu är jag uppe i en dos på 300 mg på morgon och 600 mg till natten sedan några dagar. Men det verkar som om jag måste gå ner till 300 mg x2. Jag tror inte att jag klarar högre dos pga att jag är yr och har ataxi sedan tidigare pga min skada.

På måndag åker jag till Smärtkliniken för att få mina sprutor. Då ska jag höra med doktorn om jag kan få Neurontin istället. Apoteket ersätter Neurontin med Gabapentin för att det är billigare, men de är inte riktigt synonymer, enligt en väninna har de olika verkan också. Man kan visst få Neurontin om man bara äter 600 mg per dag, har jag hört. Jag gillar inte att patienterna får lida för att samhället vill spara pengar på läkemedel.


Bloggar: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ligger på 3 x 800 mg dagligen sedan några veckor och har inte upplevt några problem/bieffekter.

Läste om alla bieffekter och detta skrämde mig att inte starta medicineringen.

Vet däremot inte hur det hade varit utan den, dvs smärtnivåerna.

Kaktusblomman sa...

Hej!

3 x 900 mg är normaldos, så det är inte konstigt. Jag har börjat med Neurontin istället och tar 300 mg på morgonen och 600 mg på kvällen. Får problem med att hitta ord och känner mig ibland som en zombie, men annars går det bättre än Gabapentin. De ska ju vara synonymer men det stämmer inte.