tisdag 24 november 2009

Påtvingad stattiner mot högt kolesterol

Idag ringde min doktor och sa att jag hade högt kolesterol, 8,4 närmare bestämt. Han frågade inte vad jag åt för kost om jag var stressad,om jag motionerade eller var överviktig. Däremot ordinerade han stattiner, vilket jag inte alls vill äta. Jag kommer istället att dra ner på äggkonsumtionen som nu är ca 1 ägg per dag + det som ev . finns i maten. Däremot brydde han sig inte om jag hade högt blodtryck (diastoliskt) när narkosläkaren undersökte mig och flera gånger vid provtagning hemma. Han kunde tex ha informerat mig om vikten av avslappning för att minska min stress, som också kan orsaka högt blodtryck. Jag ska ta nytt prov i januari-februari och komma till honom på ett nytt besök då.

Jag har hört så mycket negativt om stattiner (blodfettssänkande mediciner) att högt kolesterol inte har något samband med hjärt-och kärlsjukdomar. Vad ska man tro? Däremot vet jag aatt högt intag av ägg kan höja kolesterolet och jag har bevisligen ätit en hel del pga att jag äter LCHF och GI-kost.

Socialstyrelsens rekommendationer
Total kolesterol: Under 5,0 mmol/l
LDL: Under 3,0 mmol/l
HDL: Över 1,0 mmol/l
Triglycerider: Under 1,7 mmol/l
Kvoten Tot.kol/HDL: Under 4,0 mmol/l


Läkemedelsverkets rekommendationer

Om inte livsstilsförändringarna ger resultat, rekommenderas läkemedelsbehandling. Jag har aldrig ens blivit tillfrågad om vilken livsstil jag har. När läkemedelsbehandling har satts in är det viktigt att nå de målvärden som våra myndigheter (läkemedelsverket) rekommenderar:

För patienter med en högrisk (>5%) enligt SCORE
Kolesterol lägre än 5 mmol/L
LDL-kolesterol lägre än 3 mmol/L
Blodtryck lägre än 140/90 mm/hg


För patienter med mycket hög risk -patienter med känd hjärtsjukdom,tidigare stroke, TIAeller diabetes.
Kolesterol lägre än 4,5 mmol/L
LDL-kolesterol lägre än 2,5 mmol/L
Blodtryck lägre än 130/80 mm/hg

Läs även intervjun med Uffe Ravnskov och Myter om kolestereol

Bloggar: , , , , ,, , sjukförsäkringen,sjukskrivningar, Göteborg,,

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant! http://sites.google.com/site/brfjarven/
Hemsida