torsdag 9 september 2010

Jag har en skruv lös i ryggen...

Tydligen har jag en skruv lös i ryggen...... skämt åsido är den inte lös, men ortopeden som steloperade mig säger att en av skruvarna skaver eftersom den ligger så ytligt under huden pga min scolios. Jag hade inte särskilt ont de första 3-4 månaderna, men sedan har det blivit värre och värre. Sommaren har jag mest tillbringat i ryggläge, inte under min man , utan på soffan i vardagsrummet. Det känns som att jag har en kniv i ryggen när jag suttit 10-5 minuter eller stått en stund. Dessutom har jag fått kramp i gluteus maximum( ändan). Enligt ortopeden måste man ta bort skruvarna om det inte blir bättre, men först får jag vänta ett halvår. Det känns inte kul att operas igen, men vad ska man göra? Bättre i alla fall att det är något som kan åtgärdas.

Jag har haft ett rent h.....e därför att jag varit tvungen att åka sjukresor med taxi och därför fått ta en diskussion med flera läkare om intyget jag måste ha varje gång för att inte bli tvungen att betala resan själv. Har inte än lyckats övertyga min smärtläkare (!) om att jag behöver åka liggande transport till hans mottagning. det är en resa på 15 mil enkel väg som tar flera timmar. Istället undrar han om det är lönt besväret att jag kommer dit! Som om jag hade något val! Visst kan jag skippa att åka dit och få ännu mer ont.Ibland undrar man hur det är ställt med sjukvården. Läkare verkar tröttna på patinenterna, när de gått där ett tag vill de bli av med patienten.

Du får inte ställa några krav, ha några synpunkter på vården. Nej du ska behandla läkaren som en gud för att få komma dit!Fy fan för läkare! De har alldeles för stor makt. Som patient ska man bocka, niga och krusa för att få komma dit. Jag har god lust be honom dra åt skogen!Synd bara att jag är beroende av hans hjälp för att kunna utstå den olidliga smärtan och leva ett drägligt liv....

Om man inte sitter i rullstol eller går med kryckor är det tydligen väldigt svårt t o m för läkare att förstå att man inte kan åka buss!
Bloggar: , , , , , Göteborg, , ,  ,  ryggont, ,

4 kommentarer:

Nonna sa...

men så hemskt, att inte bli fastskruvad ordentligt eller skruvar det upp sig själv?
Vilket oändligt tjafs man ska hålla på med ang. trsp och annat ibland tror jag att doktorn aldrig haft en skråma själv!!!
Gud Anna, hur ska det bli då vi blir gamla och mer hjälpbehövande???
Kram Nonna

Kaktusblomman sa...

Doktorn kanske var sportintresserad och hade bråttom fö ratt titta på TV.En väninna sa att man inte skulle operera sig när det var sport på Tv... Det var vinter OS på TV:n när jag blev opererad...

.Malin sa...

Hej!!
Jag är sååååååå glad att jag hittade din blogg av en ren slump! Jag är själv stelopererad i ländryggen och hade ett medfött kotglid på nästan 2 cm. Stelopererades för snart 2 år sedan ochhar idag mer värk än någonsin! Mina nerver va så söndertrasade då jag fått frakturer på kotan. Så nerverna är söndernötta så jag har massor med känselbortfall i vänster ben och måste gå med rullatorn. Har jobbigt med all värk och mina skrivar på vänster sida skaver och det känns som om någon står med en blåslampa hela tiden, det bränner som fan och jag har som du med. Kan bara sitta och stå korta stunder. Och precis som du skriver om läkarna här så har jag det med. Känns som om dom liksom bara lämnar vidare en hela tiden!
Ska läsa mer i din blogg här nu!
Är om igen så glad att jag fann din blogg!!

KRam MAlin

Kaktusblomman sa...

Hej!

Det låter inte bra , Malin! Har du fått röntga ryggen? om inte är det ett måste. Tycker också attdu borde ta kontakt med den läkare som opererat dig annrs någon annan.

Jag fick ta bort skruvarna efter ett år av svår smärta och först nu börjar det kännas bättre. Jag har ingen ischias men får ont i ryggen när jag anstränger mig.

Äter fn Lyrica + citodon vb. och det funkar bra.

Även hittat en jättebra naprapat och en kille som sysslar med postural terapi som utformat ett träninsprogram som jag nyss börjat med. Jag hade felbelastat pga att nerven till låret på höger ben var i kläm.

Hoppas att du får hjälp. Du borde åtminstone få ordentlig utredning och komma till smärtläkare.

kram